عربستان و قطر تاكنون ۹ میلیارد دلار پول به شورشیان سوری داده اند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 
مادرید – روزنامه اسپانیایی 'ال پاییس' فاش كرد كه عربستان سعودی مبلغ شش میلیارد دلار و قطر سه میلیارد دلار تاكنون به گروههای تروریستی مخالف حكومت 'بشار اسد' در سوریه پرداخت كرده اند و بیشتر این مبلغ به عنوان حقوق به آنان داده شده است.
 

 این روزنامه چاپ مادرید امروز جمعه در گزارشی به قلم خبرنگار خود در دوبی افزود: روابط نزدیك سوریه با ایران باعث شده است قطر و عربستان سعودی كه خود را رقبای جمهوری اسلامی می دانند، به اصلی ترین منبع تامین پول و حمایت نظامی از شورشیان سوری تبدیل شوند.
ال پاییس خاطرنشان كرد: نا آرامی های سوریه هیچگاه همانند تحولات موسوم به 'بهار عربی' در كشورهای دیگر منطقه نبوده است و روابط ویژه حكومت بشار اسد با ایران از یكسو، و دشمنی اش با اسراییل از سوی دیگر، موجب شد از همان آغاز، نارضایتی ها نه تنها به یك تنش داخلی تبدیل شود بلكه بحران سوریه به صحنه درگیری میان قدرتهای منطقه ای نیز مبدل شده است.
این روزنامه افزود: رقبای ژئواستراتژیك جمهوری اسلامی اكنون اصلی‌ ترین منبع حمایت مالی‌ و نظامی از شورشیان سوری هستند و با وجود این همه حمایت، هنوز نتوانسته اند كفه ترازو را در سوریه به سود خود تغییر دهند.
ال پاییس خاطرنشان كرد: دیپلماتها و تحلیلگران سیاسی در قطر تردیدی ندارند كه این شیخ نشین كوچك اما ثروتمند خلیج فارس با پول و سلاح از شورشیان سوری پشتیبانی می‌ كند و در این زمینه، منابع قطری اخیرا پذیرفته اند مبلغ كمكهای آنان در طول دو سال اخیر به شورشیان سه میلیارد دلار بوده است.
این روزنامه به نقل از 'پیئتر وزمن' محقق برنامه مبادلات اسلحه در موسسه بین المللی تحقیقات برای صلح استكهلم نوشت: پولهای اهدایی قطر، مبلغی چشمگیر برای هر گونه مصرف از جمله اختصاص به سلاحها یا كمك های نظامی است .
وی در مصاحبه اش با ال پاییس افزود:'ما تابه حال، سلاح های پیشرفته در دست شورشیان ندیده ایم بلكه آنچه دیده ایم، سلاح های سبك هستند كه بیشتر آنها دست دوم بوده و به نظر می رسد از انبارهای‌ كشورهای عربی كه در حال نوسازی سلاحهای خود هستند، به دست شورشیان رسیده است..'
'تئودور كاراسیك' رئیس موسسه تحلیل های نظامی برای خاورمیانه و خلیج فارس در دوبی‌ نیز به ال پاییس گفت: 'به نظر ما، مبلغ اعلام شده در باره پولهای اعطایی قطر به شورشیان سوری یك مبلغ قابل باور است و حتی ممكن است كه بیشتر نیز باشد' .
وی افزود:' اما عربستان سعودی بیش از دو برابر قطر به شورشیان پول داده است، هرچند آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد.'
به نوشته ال پاییس، دانستن اینكه مبالغ مذكور چگونه خرج شده ا‌ند، دشوار است اما وزمن تصریح كرد كه این پولها شامل حقوق جنگجویان و كمك مالی‌ عمومی‌ به شورشیان بوده است، هر چند اطلاعات رسمی كه در این مورد وجود دارد، ناچیز است .
وی گفت: فقط كشورهایی كه در این زمینه دست دارند، حجم واقعی‌ مبلغی را كه به سلاح ها یا شورشیان اختصاص یافته است، می‌ دانند .
وزمن گفت: سلاحهایی كه شورشیان سوری در اختیار دارند از انبارهای نظامی كشورهایی‌ كه از آنها پشتیبانی می‌ كنند، می آید اما غیر ممكن است كه بشود دانست این كشورها چه مقدار كمك نظامی و یا هر نوع دیگر را به آنها ارائه داده اند.
ال پاییس نوشت: امارات متحده عربی، قطر و عربستان دارای ارتشی مجهز هستند كه در حال حاضر روند نوسازی را می گذرانند و به همین دلیل، از سلاح های اضافی بسیاری برخوردارند كه می‌ توانند آنها را به گروه های مورد علاقه خود در سوریه بدهند.
روزنامه اسپانیایی تصریح كرد: كشورهای تامین كننده سلاح شورشیان سوری فاش نمی كنند كه این سلاح ها از كجا آمده ا‌ند، چون این كار می‌ تواند مشكلات دیگری از جمله نقض رعایت شرایط خرید را در بر داشته و یا اینكه كشور اصلی فروشنده سلاح ها ، در آینده محدودیت هایی‌ را برای فروش آنها به كشورهای عربی تعیین كند.
ال پاییس در این زمینه به یك مثال اشاره كرد: در سال ۲۰۱۲ میلادی ، محققان از ارسال سلاح های ساخت كرواسی به شورشیان سوری باخبر شدند و وقتی موضوع را دنبال كردند، دریافتند اردن این اسلحه ها را تقاضا كرده اما پول آن را عربستان داده بود.


May 31st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی